Téves váradalmak és megítélések elhárítása végett hadd figyelmeztessem az olvasót arra, hogy ennek a könyvnek nem "A református Hiszekegy",
hanem csak "Református Hiszekegy" a címe. Vagyis másvalaki ettől sokban nagyon elütő jellegű könyvet is írhatna és azért az is ugyanolyan joggal viselhetné ugyanezt a címet.
Nem egyszer halljuk azt az érvelést, hogy amint a valóságban nincs "gyümölcs", hanem van alma, körte, barack stb, ugyanúgy nincs keresztyénség sem csak úgy általánosságban, hanem csak ilyen vagy amolyan, közelebbről meghatározott, római katolikus, evangélikus, református stb. keresztyénség van. Ami igazság ebben az érvelésben van, az teljes mértékben érvényesül ebben a könyvben is. De ez így csak féligazság! Mert, ha végiggondoljuk a dolgot, nyilvánvaló, hogy pl. "alma" sincs a valóságban csak úgy általánosságban, hanem csak ilyen vagy amolyan közelebbről meghatározott fajtájú alma van. Sőt hamarosan rájövünk arra is, hogy a valóságban csak ez, mag amaz az egyéni alma van, és mindegyik más, mint a többi, úgyhogy a kerek világon nem található két egészen egyenlő példány. Ez azt jelenti, hogy keresztyénség is csak úgy van a valóságban, mint az én keresztyénségen, meg a tied meg a többieké egyenként, és mindegyik különbözik a másiktól. Azért természetesen még sem légbőlkapott dolog csak úgy általánosságban "almáról", vagy akár "gyümölcsről" is beszélni, mert az egyéni valóságokban egyéni sajátosságaiknál sokszor szembeszökőbbek és fontosabbak azok a közös vonásaik, amelyeknek révén együvétartoznak és egy fogalom alá foglalhatók. Ilyen értelemben mégis csak van református keresztyénség is. És ilyen értelemben volna megvizsgálható "a református Hiszekegy" is, vagyis összeállíthatók volnának azok a vonások, amelyek mindenkinek a keretyén hitében megtalálhatók, akit a református keresztyének közé lehetett a multban vagy lehet a jelenben odasorozni.