Családoknak, baráti közösségeknek. Magyar nyelvű!
1-6 fő, 12-103 éves korosztály számára, Károli fordítás
A doboz tartalma: 29 kék és 29 zöld színű dominólapot, 1 címlapot a megoldással és egy hátsólapot a játékmenet bevezetésével és QR kóddal.
Salamon dominó játékleírás
A dominó a Példabeszédek könyvének 58 bölcs mondását segíti elsajátítani játékos
formában.
Egy-egy bölcs mondás két fele két külön lapon található, és ezeket kell
összepárosítani. Így akár egyedül is használhatjuk a Salamon dominót a sor
kirakásával.
Több fő esetén a klasszikus dominójátékhoz hasonló játékmenetet javaslunk:
Játékszabály
A dominó játszható külön a könnyebb kék paklival (29 lap) és külön a kicsit nehezebb
zöld paklival (29 lap). Játszható a két paklival együtt is, ha már kicsit ismerős a játék.
Minden játékosnak (2-6 fő) kiosztunk 5 dominót, amit szöveggel felfelé kell lehelyezni
maguk elé. A megmaradt kártyákaz szöveggel lefelé helyezzük el az asztalon. Az
első játékos a közös pakliból elveszi a felső dominót, és kiteszi középre, úgy hogy
látszódjon a szöveg. Ha a saját lapjai között talál olyat, ami illeszthető ehhez a
dominóhoz, akkor mellé helyezi. Ha befejezte, a többi játékos egymás után letehet a
sor bármelyik végére annyi darabot, amennyi csak illeszkedik a letett dominók
szövegéhez. (Tehát, ha a saját dominói között kettő már eleve összeillett, akkor
azokat egyben leteheti.) Az a játékos nyer, aki először tudja letenni az összes
dominóját.
Ha egy játékos nem tud egy dominót sem letenni, húznia kell a közös pakliból egy
újabbat (de azt már csak a következő körben teheti le.)
Ha valaki rosszul helyez le egy dominót, a többiek szólnak neki, és akkor vissza kell
vennie a rosszul lehelyezett lapot és még egyet húzni mellé a közös pakliból.
(Megkérhetünk valakit, hogy ellenőrizze a megoldókulcsból a sorrendet, ha senki
sem biztos benne.)
Ha egy játékos befejezte a körét vagy nem tud dominót letenni, továbbadja a
lehetőséget a következő játékosnak. Ha ekkor egy másik játékos észreveszi, hogy az
előző játékosnál van olyan dominó, amit le tudott volna tenni, de nem vette észre,
akkor felkiált: „Harpadzo!”, majd elveszi a másik játékostól az adott dominót és
elhelyezi a megfelelő helyre. Ezután két saját kártyát odaad az előző játékosnak,
akitől elragadta a dominót.
Ha valaki tévesen "harpadzózott", akkor az ő dominóiba kerül vissza a rosszul
lerakott lap.
Akkor van vége a játéknak, ha minden dominó a helyére került. Az nyer, aki először
leteszi az összes dominóját, amit "Szela!" felkiáltással jelez.
A legjobb, ha a játékosok fel is olvassák az igéket, és a család beszélget a
kirakott példabeszédekről.
MEGOLDÓKULCS
A megoldókulcs a kártyacsomag első lapján található. A dominók ellenőrzéséhez
vízszintesen kell haladni balról jobbra. A számpárok a kártyák alján található kis
számokhoz kapcsolódnak. Például, ha azt látjuk, hogy a 2 l 9 után a 10 l 8 áll, akkor
a 2-es és 9-es számozású dominó a 10-es és 8-as számozású dominóhoz
kapcsolódik. Az első kártya második felén található szöveg és a második kártya alső
felén levő szöveg összetartozik (azaz a Példabeszédek könyvének 9. fejezetében a
10. versben található).
VÁLTOZAT:
Minden játékosnak kiosztunk 5 dominót. Mindenki letesz tetszőlegesen egy kártyát
szöveggel felfelé. Ezután egyszerre teszik le a lapokat a játékosok a megfelelő
helyekre. Itt a gyorsaság számít. Az nyer, akinek először elfogynak a kártyái, és
felkiált: "Szela!" Ha viszont valaki rosszul helyez le kártyát, és senki nem veszi ezt
időközben észre, nincs nyertes, előről kell kezdeni a játékot.